Zsiday Viktor: mi a baj az állami árszabályozással?

2017.11.13
Portfolio.hu
Ahogy arról már mi is beszámoltunk korábban, az Országos Taxis Szövetség bejelentette, hogy szerintük épp itt az idő egy áremelésre, mivel a budapesti taxizás hatósági árát még 2013-ban szabályozta a fővárosi önkormányzat, ami ugyebár már jó régen volt. Kikezdhetetlen érvelés, főleg, hogy akkor közel megduplázódtak a viteldíjak, legalábbis ahhoz képest, amennyiért a legolcsóbbak vittek. Most ennek kapcsán Zsiday Viktor a blogján írt arról, hogy az államilag fixált árak bármely iparágban mennyire károsan hatnak a gazdaság egészére nézve.


Az államilag fixált, bevédett, gyakran belépési korlátokkal tűzdelt középkori céhrendszer minden iparágban borzasztóan káros a gazdaság egésze (és a társadalom minden szereplője!) számára, lassabb növekedést, alacsonyabb életszínvonalat okoz mindenkinek. A bevédett állások képviselői járadékvadászatot folytatnak, nincsenek rákényszerítve a hatékonyságnövekedésre, és minden baj megoldását az árak emelésében látják, a fejlődés/fejlesztés helyett a társadalom többi szereplőjéből akarják kisajtolni a jobb megélhetést. Pont ez volt a jellemző a szocializmusra, és ezért is nem működött. A taxisok most ugyanilyen helyzetben vannak, és természetesen magasabb államilag fixált árakat kérnek.


- írja Zsiday

Csak a környező nagyvárosokban körülnézve a numbeo.com adatai alapján azt látni, hogy 10 kilométer taxizás (induló díj+10 km díja) már csak Prágában drágább, mint nálunk.

Zsiday Viktor: mi a baj az állami árszabályozással?



A szakember szintén a numbeo.com adatai alapján arra is felhívja a figyelmet, hogy a nettó átlagfizetésekhez viszonyítva mégdurvább képet kapunk: jól látható, hogy Budapesten lehet a legkevesebbet taxizni az átlagbérből, tehát messze túlárazott még mindig a taxizás, szóval nem emelni, hanem épphogy csökkenteni kellene a díjakat.

A kétharmadára csökkentve az árakat még mindig a legdrágábbak között lennénk a régióban.


Zsiday Viktor: mi a baj az állami árszabályozással?



Zsiday véleménye szerint a taxi jó példa arra, hogy a szabad verseny hiánya, az állami beavatkozás, és a céhszerű korlátozások mennyire károsak minden iparágban.

Minél több ilyen iparág és szabályozás lesz, annál rosszabbul fog élni mindenki.


Ilyen a szocializmus, ezért nem működik. Pedig mi már kipróbáltuk egyszer, azt hinné az ember, hogy ebből lehetett tanulni, de úgy tűnik nem. Aki nem élt benne, az pedig nézzen utána a szétszabályozott árakon és béreken alapuló kubai, észak-koreai és venezuelai gazdasági sikereknek


Címlapkép forrása: MTI/Szigetváry Zsolt