Az öngondoskodás a jövőbe vezető út a fenntartható fejlődés felé

„Sikeresek vagyunk, talpon maradtunk a válság időszakában is. A célunk, hogy ez továbbra is így maradjon, sőt, hogy növekedést érjünk el a jövőben” - interjú Schuszter Péterrel, a Generali Alapkezelő elnök-vezérigazgatójával

Mi a legfontosabb üzeneted?

Sikeresek vagyunk, talpon maradtunk a válság időszakában is, és a célunk az, hogy ez továbbra is így maradjon, és növekedést érjünk el. Az elmúlt két-három év az alapkezelőket eléggé megtépázta.

Akkor maradsz talpon, ha inog valami?

Az alapkezelői szakmában nagyon sok minden kérdéses, mert a magánnyugdíjpénztári vagyonokat kivették az alapkezelők kezeléséből. Ezzel az alapkezelők által kezelt vagyon egyharmada eltűnt. 9 ezer milliárdnyi vagyonból 3 ezer milliárdnyi vagyon volt a magánnyugdíjpénztárakban. Ez az összeg a teljes magyarországi vagyonkezelésre vonatkozik, mely átkerült az államhoz. Ezután már nem kapnak vagyonkezelési díjat az alapkezelők. Korábban mi kezeltünk 510 milliárd forint vagyont, ma ebből 350 milliárdnyi maradt. Nálunk ennek megfelelően 160 milliárd forint esett ki, amivel együtt a bevételünk 40 százalékkal csökken. Ez azt jelenti, hogy amíg 2011–ben nagyságrendileg 700 millió forintos nyereségünk volt, 2010-ben 1 milliárd fölött volt a nyereség, 2012-ben 100 millió forint körül lesz. Ma Magyarországon az alapkezelők közül nagyon kevesen vannak, akik erre időben tudtak reagálni.

Mit jelent az, hogy időben reagálni?

Másfél évvel ezelőtt még nem gondoltuk, hogy ez így fog történni. 2010 végén döntöttek arról, hogy a magánnyugdíjpénztári rendszer átalakul. Váratlanul ért minket, senki nem tudta, hogy mi fog történni. Mi már ezt megelőzően azt hangoztattuk, hogy az úgynevezett intézményi vagyonkezelési piacon már nincs akkora növekedés. Ha növekedni akarunk, akkor nekünk el kell indulnunk a magánszemélyek irányába. Alapvetően az alapkezelők nem arra rendezkedtek be korábban, hogy a magánszemélyeket közvetlenül megszólítsák. Két olyan csatornát is kialakítottunk, ami a magánszemélyeket szólítja meg. Egyrészt a biztosító tanácsadói elkezdtek befektetési alapot értékesíteni, másrészt elindítottuk a private banking üzletágunkat.

A Generálinak 3000 fős üzletkötői hálózata van, ezen keresztül jönnek be a kisebb összegek a befektetési alapokba. Ezek a területek persze még nem hoznak profitot. Ahhoz, hogy elérjük a kieső 800-900 millió forint bevételt el kell telni 3-4 évnek.

Mi az, ami igazán vonzó lehet a lakosság számára?

Fel kell ismerni azt, hogy öngondoskodásra van szükség. Aki ma nem takarékoskodik, nem fog elegendő nyugdíjat kapni, nem fogja tudni kifizetni a gyereke egyetemi tanulmányait. Ezt kell felismernie az embereknek.

Azonban az átlagos lakossági pénzügyi ismeretek mesze nem olyanok, mint nyugaton, itt, ha pénzről beszél valaki- megtakarítás, öngondoskodás, befektetések - az emberek 60-80 százaléka nem tudja ma még, hogy ez miről szól. Mindez egy olyan téma, amihez sokkal komolyabb edukáció szükséges. Az embereket rá kell döbbenteni arra, hogy félre kell tenni havonta pénzt, és ha valaki 35 éves akkor 30 év múlva csak így fog olyan nyugdíjat kapni, ami nem okoz számára jelentős bevételkiesést. Nem tudjuk mi lesz 30 év múlva, de az a megtakarítás, amit mi kezelünk, azt biztosan megkapja az ügyfél. Lehet, hogy ingadoznak az árfolyamok, de az biztos, hogy megéri öngondoskodni.

Mi erre a garancia?

Mi nem garantálunk semmit, mi azt mondjuk, amennyi az értéke lesz az adott megtakarításnak, azt meg fogja kapni az ügyfél. Tapasztalati számok mutatják, lehet különböző kockázati fokozatokat választani. Ha valaki biztonságos befektetést választ, akkor 99 százalékos biztonsággal vissza fogja kapni azt a pénzt, amit ide befektetett, és még valamennyi hozamot is. Ha valaki kockázatos befektetés választ, akkor ugyan nagyobb a kockázat, de nagyobb lehet a nyereség is. A működési modell a garancia, amiben ez az egész alapkezelői szakma működik. Nyilván a Generali nagysága, háttérintézménye és a komolysága a másik garancia, ami biztossá teszi, hogy visszakapják a befektetők a megtakarításaikat. 

Tartalmaz-e az öngondoskodási portfólió olyan elemeket, amely szélesebb körű támogatást nyújt. Ha beteg lesz az ügyfél és önmagát ellátni képtelen, akkor mi lesz vele?

Vannak életbiztosítások, amikkel lehet kombinálni hasonló szolgáltatásokat például biztosítási védelmet. Most indul egy új termék az egészségügyi finanszírozási program, ami azt jelenti, hogy a befizetett díj után nem pénzt kapsz, hanem bizonyos szolgáltatóhoz elmehet az ügyfél, és ott orvosolják a problémáját.

Ez lehetne akár egy új irány is? Például egy új iparág: az intelligens öngondoskodás, ami akár egy új piaci rés is, mi a véleményed minderről?

Erre szerintem ma nincs igazán kereslet. Mi a prémium ügyfélkörnek szeretnénk egy új szolgáltatást bevezetni, ami magába foglal assistance szolgáltatást, könyvelési, jogi segítséget, hotelfoglalást, de ez nem az átlagember számára van kitalálva.

Az öngondoskodás a jövőbe vezető út a fenntartható fejlődés felé. Mi az új jövőképetek?

Rövid távon 1-2 év távlatában a mi stratégiánk a közös gondolkodás, hogy próbáljunk ne csak intézményi, de lakossági befektetőknek is olyan programot nyújtani, mely meg tudja oldani a problémáikat. Ebben nincsenek benne természetbeni szolgáltatások, csupán pénzügyi szolgáltatásokat nyújtunk. Az emberek többsége érti azt, hogy ő befekteti a pénzt, mi azt kezeljük, ezért ő több pénzt akar visszakapni. Mi ezen dolgozunk. Az elkövetkezendő két év nagyon nehéz lesz, de a tömegtermékek tekintetében nem fog tudni semmi extrát megfizetni a lakosság. Örülni fog, ha ki tudja fizetni a legfontosabb dolgokat, ha meg tud élni, ha fizetni tudja a rezsi számláit. Nem hiszem, hogy ebben nagy áttörés lesz az elkövetkezendő években. A felső tízezer inkább elindul az extra szolgáltatáscsomag felé.

Mi a Te feladatod?

Az egyik feladatom az Alapkezelő menedzselése, a másik a Generali cégcsoporton belüli teendők. A jelenlegi stratégia alkotás keretein belül az egyik alprojekt arról szól, hogy a Generali hazai cégeinek csoportszintű stratégiáját kell megvalósítani. Ez például azt is jelenti, hogy ha a cégek szolgáltatásokat vesznek igénybe, akkor ezt hangolják össze, egy szolgáltatási központi filozófia létrehozása mentén.

A Befektetési Alapkezelők Szövetsége is számít a munkádra?

A pénzpiacon van három vagy négy olyan szakmai szövetség, ami meghatározó. A Bankszövetség, a Biztosítok Szövetsége, a Befektetési Szolgáltatók Szövetsége és a Befektetési Alapkezelők Szövetsége. Ezek a meghatározóak. Komolyan vesszük a feladatainkat.

Jó csapatban vagy?

Annak a generációnak vagyok a tagja, aki már sok mindent megélt ebben a szakmában. 45 évesen úgy gondolom még sok szerepem lesz a jövő sikerének kialakításában. Az újkori bankszakma a 90-es években indult el. Aki akkortól kezdve kezdett el mindezzel foglalkozni, azok nagyon sokat tudnak a szakmáról, látták, hogy milyen egy nagy fellendülés és milyenek a válságok. Tehát az én korosztályom volt leginkább közel minden egyes ponthoz. Az is fontos, hogy tapasztalatot gyűjtöttünk ahhoz, hogy lássuk mi várható a jövőben.

Ha egy kicsit kitekintünk mi várható a jövőben?

Valójában nem tudom, de elképzelhető, hogy lesz olyan kor, amikor nem lesz készpénz, hanem chip kártyák lesznek. 20 éve még internet sem volt. Bármi lehet, a világ annyit fejlődött, hogy már nem belátható az, hogy hogyan fejlődünk, vagy mi történik a jövőben. Fogalmam nincs mi lesz 50 év múlva. Lássuk azért be, hogy az informatikában, ami változás történt az elmúlt 20 évben az hihetetlen. Az autóiparban az elmúlt 100 évben nem fejlődött annyit az ipar, mit 20, vagy 10 év alatt az informatika.

Milyen sikeres üzletág lesz a jövőben?

Mi nem 50 évre tervezünk, maximum 10-20 évre. Ma azok az emberek, akik befektetőkként megjelennek különböző cégek mellett 5 évre terveznek és 5-10 év, bizonyos esetekben 2-3 év alatt meg kell térülni a befektetéseiknek. Nem fér bele egy 30 éves időhorizontba a megtérülés. Emellett azonban a világ úgy változik, hogy akár havonta - félévente kell átalakítani a terveket. Minden változik, és hihetetlenül gyorsan. Megváltoznak a körülmények. A cél, hogy flexibilisen tudjunk gondolkodni. Sajnos én úgy látom, hogy nem Magyarország fog elindulni a növekedésben. Ahhoz a körülöttünk lévő világban kell megkezdődniük a pozitív gazdasági változásoknak. Mi csak ennek az oldalvízén fogunk tudni evezni. A Generáli jó példát mutat a munkatársai megbecsülésével, melyeket cafeteria, illetve különböző szociális juttatások révén testesít meg. Ezen felül társadalmi szerepvállalása is jelentős, a Generali Mosolyvadász kezdeményezése mentén gyermekotthonokat támogat.

Mit üzensz a cikk olvasóinak?

Optimista emberként, pozitív gondolatokat kell megfogalmazni, és pozitív jövőképet kell sugározni. A Generálinak a hitvallása, hogy segítse az embereket, az ügyfeleit. Ma Magyarországon nem sokan tudnak élni azokkal a dolgokkal amikkel fontos lenne, hogy tudjanak élni. Sokan azt sem tudják, mi az a befektetés, mi az a lakásbiztosítás, mindezekre meg kell tanítani az embereket. Amit mi csinálunk, az az emberekért van, és mi itt vagyunk mindenkiért, segítjük az ügyfeleket, ezt jelenti a Generali.