Konténerhiány fékezheti a kilábalást

2021.02.12
Vg.hu cikk, Vörös Benedek a Generali Alapkezelő kiemelt portfólió menedzsere

Minden esély megvan rá, hogy a tavalyi visszaesést dinamikus globális gazdasági növekedés kövesse. A tömeges oltásokat követő fokozatos újranyitás, a soha nem látott mértékű fiskális és monetáris élénkítés, valamint a fejlett világ háztartásainak felhalmozott megtakarításai egyaránt a gyors kilábalás irányába mutatnak.

A kedvező környezetben a növekedés szűk keresztmetszete, meglepő módon, a konténerhiány lehet, amely már most érzékelhetően megemelte az ipari alkatrészek árát, és problémákat okoz az ellátási láncokban is.

A válságból való kilábalást eddig a gyáripar vezette, hiszen a fogyasztók mostanában utazás és szórakozás helyett elsősorban árucikkekre költenek. Ezek előállítása több kontinensen átívelő ellátási láncokra épül, ezért a termelés felfutásával egyidejűleg a szállítási igény is megélénkült.

Ez a megnövekedett szállítási szükséglet a tavalyi negyedik negyedévben csúcsosodott ki, és a megrendelők ekkor szembesülthettek azzal, hogy a konténerhajó-társaságok a válság miatt csökkentették a szállítókapacitásai­kat, amit tetézett a légi áruszállítás nagymértékű visszaesése. Ezek eredőjeként a szállítási költségek soha nem látott magasságba szöktek. Október vége óta a Sanghaj és Rotterdam közötti konténerszállítmányozás 285 százalékkal, a Sanghaj és New York közötti 30 százalékkal, míg a világ nyolc legforgalmasabb útvonalának konténerszállítmányozási árait lekövető World Container Index száz százalékkal emelkedett.

A szállítmányozás eközben jelentősen lassult is. Az euróövezet múlt havi ipari beszerzésimenedzser-indexe szerint a 2020 áprilisi teljes gazdasági leállás kivételével idén januárban voltak a legnagyobbak a beszállítói csúszások az elmúlt több mint két évtizedben. A szűkös kapacitások középtávon is fennmaradhatnak, hiszen bővítésük, még ha meg is van rá a szándék a hajótársaságok részéről, többéves folyamat. A szűkös kapacitások tartósan magas szállítási árakhoz vezetnek, a konténerhajózási vállalatoknak pedig vaskos profitot termelnek, ami érdekessé teheti a szektort a befektetők számára.

vg.hu