Luxus a befektetésekben, jöhet az űrkalandozás

2021.07.02
Vg.hu cikk, Móra Máté, a Generali Alapkezelő portfólió menedzsere

Az S&P Global Luxury index 5 éves időtávon dollárban 190 százalékos nyereséget hozott, amivel jelentősen felülteljesítette az S&P 500 részvényindexet. A koronavírus-járvány a luxusszektorban tevékenykedő vállalatok bevételeit is jelentősen megtépázta tavaly, a nagyságrendileg 20 százalékos globális visszaeséssel az előző öt év növekedése törlődött.

2021-ben viszont az oltottságnak köszönhető világgazdasági újranyitás legnagyobb nyertesei lehetnek a közép- és felső kategóriás vásárlók, valamint a leggazdagabbak által támogatott szektor. 

A befektetési teljesítményt vizsgálva az S&P Global Luxury index ötéves időtávon dollárban 190 százalékos nyereséget hozott, amivel jelentősen felülteljesítette a globálisan iránymutató S&P 500 részvényindexet és az MSCI World fejlett piaci részvényindexet. A szektor kiváló teljesítményét több tényező támogatja.

  • Egyrészről a turizmus globális újraindulása a legjelentősebb bevételi forrása a luxusvállalatoknak, így a következő két-három év a dinamikus növekedésről szólhat.
  • Továbbá pozitív a szektorra nézve, hogy a járvány alatt is világszerte jelentősen nőtt a leggazdagabbak vagyona, csak az Egyesült Államokban például 3,9 trillió dollárral.

A luxustermékeket és szolgáltatásokat igénybe vevő fogyasztók érthetően kevésbé számítanak árérzékenynek, a márkaértéket a vállalatok ki tudják használni, így a megemelkedett infláció profitromboló hatása is kompenzálható. Márpedig az inflációra adott (jegybanki) válaszok és azok vállalati profitmarginokra gyakorolt hatása foglalkoztatja mostanság leginkább a befektetőket.

A járvánnyal együtt drámaian megváltozott a luxusértékesítések régiónkénti globális rangsora, Európa és Amerika után 2020-ban Ázsia lett a luxusértékesítés legfőbb régiója.

Ezt nagyrészt Kína teljesítménye vezérelte, mivel ez volt az egyetlen olyan régió, amely világszerte pozitívan zárta a tavalyi évet, 45 százalékkal növekedve.

Kína a világ vezető luxuspiacává válhat az elkövetkező években, mindezt a helyi fogyasztás mellett az Y és a Z generáció vásárlásai támogatják, amelyek már a globális luxusfogyasztás kétharmadát reprezentálják.

Természetesen az értékesítési csatornák is átalakultak, az online értékesítés domináns marad a kiskereskedelmet tekintve. És akkor még nem is ejtettünk szót olyan újdonságokról, mint a kevés kivételezett privilégiumának tekinthető lakossági űrutazás, amelyre már több tőzsdei vállalat is fókuszál. Összességében továbbra is felülteljesítést várunk a luxusszektor részvényeitől. 

vg.hu